6 Gezondheidsvoordelen van koffie

Koffie is eeuwenlang zowel geprezen als bespot. Maar wat zijn de werkelijke, wetenschappelijk bewezen voor- en nadelen van koffie zoals we die nu kennen?

Cafeïne, de meest geconsumeerde psychoactieve stof ter wereld, is het bekendste ingrediënt van koffie. De gunstige effecten ervan op het menselijk lichaam zijn vrij goed onderzocht, maar koffie als geheel is een complexe drank met duizend verschillende stoffen. Sommige studies beweren dat cafeïnevrije koffie en koffie met cafeïne dezelfde gezondheidseffecten kunnen hebben en suggereren dat het niet de cafeïne is die verantwoordelijk is voor het grootste deel van de gezondheidsvoordelen van koffie.

Het onderzoek naar koffie en de voor- en nadelen ervan voor de mens is nog lang niet afgerond, maar hier is een lijst van wat we op dit moment weten.

Mocht je geinteresseerd zijn in het aanschaffen van een Piston espressomachine dan kun je hier verder lezen.

Koffie verhoogt je fysieke prestaties

Neem een kop zwarte koffie ongeveer een uur voor je training en je prestaties kunnen met 11-12% verbeteren. Cafeïne verhoogt het adrenalineniveau in je bloed. Adrenaline is het “vecht of vlucht” hormoon van je lichaam dat je helpt je voor te bereiden op fysieke inspanning.

Koffie kan je helpen gewicht te verliezen

Koffie bevat magnesium en kalium, die het menselijk lichaam helpen insuline te gebruiken, de bloedsuikerspiegel te reguleren en het verlangen naar suikerhoudende traktaties en snacks te verminderen.

Koffie helpt je vet te verbranden

Cafeïne helpt vetcellen lichaamsvet af te breken en het te gebruiken als brandstof voor de training.

Koffie helpt je te concentreren en alert te blijven

Gematigde cafeïne-inname, 1-6 kopjes per dag, helpt je te concentreren en verbetert je mentale alertheid.

Koffie beschermt je lichaam

Koffie bevat veel antioxidanten, die werken als kleine strijders die vechten en beschermen tegen vrije radicalen in je lichaam.

Koffie verheldert je humeur, helpt depressies te bestrijden en verlaagt het risico op zelfmoord

Cafeïne stimuleert het centrale zenuwstelsel en verhoogt de productie van neurotransmitters zoals serotonine, dopamine en noradrenaline, die je humeur verbeteren. Twee kopjes koffie per dag voorkomt het risico op zelfmoord met 50 %.

Lees ook: Dingen die je moet weten over elektrische vloerverwarming